Mischa Billing ny jurymedlem i Sveriges Mästerkock

Mischa Billing, lektor i måltidskunskap vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, blir ny jurymedlem i Sveriges Mästerkock. Från och med i höst tar hon plats bredvid Markus Aujalay och Leif Mannerström.

- Det känns jätteroligt. Jag är väldigt stolt över att ha tillfrågats om det här uppdraget och känner mig inspirerad över att få jobba med den här TV-produktionen, säger hon.

Mischa Billing undervisar till vardags på Restaurang- och hotellhögskolan vid Örebro universitet. Hon har en lång karriär inom restaurang, är lektor i måltidskunskap och utbildad sommelier. Mischa Billing har också belönats med en lång rad utmärkelser under sin karriär och bland annat prisats som Årets näsa. Hon har lång erfarenhet av att vara jury och tränare i olika sommellerie-mästerskap.

- Jag har jobbat med mat, dryck och smak länge och känner att jag har ett kompletterande perspektiv att bidra med i juryn. Det känns fantastiskt roligt att få ta plats bredvid de här herrarna.

Inspelningarna startar i september. Det dröjer däremot till våren 2015 innan TV-tittarna kan ta del av resultatet då en ny säsong av Sveriges Mästerkock sänds.

- Det känns oerhört kul att få välkomna Mischa Billing in i Mästerkocks-juryn! Hennes meritlista är imponerande och med sin unika kompetens kommer hon kunna bidra med en enorm smaksäkerhet och kunna ge nya infallsvinklar i bedömningen av maten. Jag ser mycket framemot inspelningarna i september, säger Clara Ytterborn, exekutiv producent TV4.