Nobelpristagarna i kemi till Örebro universitet

Årets Nobelpristagare i kemi – William E Moerner, Eric Betzig och Stefan W Hell – kommer till Örebro universitet den 14 och 15 december. Under besöket kommer de bland annat att ta del av universitetets framstående kemiforskning och ge en föreläsning.

- Det är naturligtvis både roligt för universitetet och för hela regionen att nobelpristagarna väljer att komma hit. Det visar att Örebro universitet och den kemiforskning som bedrivs här är intressant, säger rektor Jens Schollin.

Nobelpristagarna kommer på inbjudan av Örebro universitet. På Örebro universitet kommer de att möta kemiforskare och studenter och hålla en gästföreläsning. Programmet innehåller också besök i Alfred Nobels hem i Björkborn (Nobelmuseet i Karlskoga) och middag på Örebro slott.

Årets Nobelpris i kemi

Under lång tid trodde man att gränsen för vad man kan se i mikroskop var nådd. Det årets nobelpristagare åstadkommit är att flytta den gränsen. Med hjälp av fluorescerande molekyler har 2014 års Nobelpristagare i kemi tagit ljusmikroskopin till nanodimensioner. Tekniken kallas för nanoskopi.

Tekniken används exempelvis inom medicin. Med nanoskopi kan forskare idag synliggöra enskilda molekylers vägar inuti levande celler. På det viset kan molekyler som orsakar Parkinsons, Alzheimers och Huntingtons sjukdomar studeras i detalj, vilket hjälper till i kampen mot dessa sjukdomar. Forskarna kan också följa enskilda proteiner i befruktade ägg som delar sig.

Nanoskopin används numera världen över och ger ständigt ny kunskap som är till största nytta för mänskligheten.

Nobelpristagarna

Eric Betzig, amerikansk medborgare. Född 1960 (54 år) i Ann Arbor, MI, USA. Fil.dr 1988 vid Cornell University, Ithaca, NY, USA. Gruppledare vid Janelia Research Campus, Howard Hughes Medical Institute, Ashburn, VA, USA.

Stefan W. Hell, tysk medborgare. Född 1962 (51 år) i Arad, Rumänien. Fil.dr 1990 vid Universität Heidelberg, Tyskland. Forskningsledare vid Max-Planck-Institut für biophysikalische Chemie, Göttingen och chef vid Deutsches Krebsforschungszentrum, Heidelberg, Tyskland.

William E. Moerner, amerikansk medborgare. Född 1953 (61 år) i Pleasanton, CA, USA. Fil.dr 1982 vid Cornell University, Ithaca, NY, USA. Harry S. Mosher Professor in Chemistry och Professor, by courtesy, of Applied Physics vid Stanford University, Stanford, CA, USA.