Ny potentiellt aggressivare form av TBE hittad i fästing

Örebroforskare har hittat en ny potentiellt aggressivare form av TBE-virus i fästingar. Dessutom har de upptäckt att olika varianter av viruset kan finnas i en och samma fästing. Resultaten publiceras i PLOS one.

– Den nya potentiellt aggressivare formen av TBE-virus som vi har hittat är så klart oroande utifrån att det kan leda till högre dödlighet och att människor blir sjukare, säger Magnus Johansson, forskare vid Örebro universitet som leder projektet som är ett samarbete med Södertörns högskola, Linköpings universitet, Umeå universitet och Länssjukhuset i Kalmar.

TBE är ett fästingburet virus som överförs vid bett. Eftersom viruset finns i fästingens spottkörtlar kan man smittas även om man snabbt tar bort fästingen. De första symptomen, huvud- och muskelvärk, trötthet och feber, kommer normalt inom en vecka efter fästingbettet. Om viruset sprider sig till hjärnan och hjärnhinnorna kan man utveckla en allvarlig hjärninflammation som kan ge permanenta hjärnskador. Dödsfall av den form av TBE som vi har i Sverige är ovanliga men förekommer.

200-300 personer smittas varje år av TBE i Sverige och viruset sprider sig till nya områden. Sverige har fler fall än Norge och Finland tillsammans.