Örebro Studentsångare firar 20 med konsertföreställning

Örebro Studentsångare 20-årsjubilerar i år. Det har kören bland valt att fira med konsertföreställningen Viva, en föreställning som framfördes på Conventum kongress i Örebro i helgen.

- Under flera år har vi fragilt fulla hus på våra föreställningar i Musikhögskolans konsertsal. Nu till 20-årsjubileet kände vi att vi ville satsa ännu lite mer och stå på en större scen, berättar Fredrik Berglund, dirigent och konstnärlig ledare för Örebro Studentsångare.

Jubileumsföreställningen Viva beskriver han som en föreställning i två akter vilken tar publiken med på en hyllning till körsången vid Örebro universitet.

- Vi visar upp en del av körens stora repertoar på ett tema som utmynnar i uppmaningen "Lev nu. Ta vara på varje stund i livet!" Därav föreställningens namn, Viva.

På scenen fanns dessutom de inbjudna gästartisterna Tullamore Brothers och Kalasorkestern, förstärkt med Simon Ljungman från Augustifamiljen, och Håkan Hellströms band.

Musikteater

Örebro Studentsångare är en kör med ett 40-tal sångare. Det som förenar är att alla medlemmar har koppling till Örebro universitet, exempelvis före detta studenter, lärare, doktorander med flera. Fredrik Berglund beskriver kören som scenisk, där man arbetar inte bara med sång utan också att med olika estetiska uttryck. Sång, rytm, dans och teater är därför alla delar i föreställningarna.

- När jag blev konstnärlig ledare för 14 år sedan utvecklade vi kören mot en mer scenisk kör genom att förstärka framträdandena med koreografi, dekor, ljus med mera. Föreställningarna blir en form av musikteater, säger Fredrik Berglund.