Örebrostudent fick utmärkelsen Global Swede

Galyna Kaplan som studerar vid Örebro universitet är en av 21 studenter som tagit emot utmärkelsen Global Swede av handelsminister Ewa Björling.

- Jag känner mig hedrad samtidigt som jag känner en press då det innebär mycket ansvar. Vi får inte misslyckas med att etablera ett fast samarbete mellan våra länder, säger Galyna Kaplan.

Diplomeringsceremonin uppmärksammar utländska studenter som utbildat sig vid högskolor eller universitet i Sverige och som utmärkt sig inom områden relaterade till innovation och entreprenörskap.

Galyna som är från Ukraina och studerar Global Journalistik vid Örebro universitet, berättar att studierna i Sverige har ökat hennes ambitionsnivå och att hon har utvecklats oerhört mycket som person. När hon kommer tillbaka till Ukraina vill hon arbeta inom området för internationella samarbeten och marknadsföra möjligheterna till att studera utomlands.

- Jag planerar att genomföra ett antal seminarium och workshops för studenter på mitt universitet.

Tanken bakom konceptet Global Swede är att studenterna i framtiden ska fungera dels som viktiga kontakter för svenskt näringsliv ute i världen och samtidigt vara goda ambassadörer för en positiv bild av Sverige.