Örebrostudenterna vann Unionens uppsatsstipendium

Marcus Mattsson, Robin Gerbino och Adam Svensson från Örebro universitet har tilldelats 10 000 kronor för sin uppsats "Hur medarbetarnas lojalitet påverkas av kostnadsbesparingsmodellen 80/90" när Unionen student nyligen utsåg årets fem bästa uppsatser.

- Det känns fantastiskt roligt att vi vann Unionens uppsatsstipendium. Självklart är pengar alltid välkommet hos en student men framför allt så är det ett kvitto för allt arbete vi lagt ner, säger Robin Gerbino.

Marcus Mattson berättar att tidigare forskning visar att revolutionära förändringar, exempelvis uppsägningar, ger upphov till en rad negativa konsekvenser. Deras uppsats visar att så inte alltid behöver vara fallet då lojaliteten inte påverkades av besparingsåtgärden i det här fallet. Vissa grupper angav till och med att deras lojalitet ökat.

Lysande exempel

- Marcus, Robin och Adams uppsats är lysande exempel på hur studenter kan bidra till ett roligare, tryggare och mer utvecklande arbetsliv för tjänstemän i det privata arbetslivet, säger Pia Snäcke, sektionschef på Unionen student.

Genom att dela ut Unionens uppsatsstipendium vill de inspirera de som tar klivet in på arbetsmarknaden att vara en aktiv del i utvecklingen av svenskt arbetsliv, och samtidigt lyfta kompetensen som finns på landets högskolor och universitet.

- Jag tror vi vann stipendiet då vi skrev om ett högst dagsaktuellt ämne som kan vara av stor praktisk relevans för företag. Vi hittade ett alternativ till uppsägningar som inte bara gynnar företagen utan även uppskattas hos medarbetarna. Vi tyckte ämnet var väldigt intressant vilket vi är övertygade om är en framgångsfaktor i uppsatsskrivande. Vi hade också en väldigt lättsam och öppen gruppdynamik vilket gjorde skrivandet roligt, även under de sena kvällarna, säger Robin Gerbino.

Text: Emelie Läkk Hesselius