Prins Daniel inspirerade studenter till att starta företag

Entreprenörskap stod i centrum när Prins Daniel och projektet Prins Daniels Fellowship besökte Örebro universitet på tisdagen. Där träffade prinsen tillsammans med framgångsrika entreprenörer och företagsledare ett 30-tal studenter för att inspirera till att ta steget att utveckla egna verksamheter.

- Det här är viktigt av flera anledningar. Alla som drivit eller driver eget vet att det är krävande, men också att det kan vara väldigt roligt och inspirerande. Därför vill jag att det här ska inspirera fler. I det längre perspektivet handlar det om att skapa arbetstillfällen och att skapa förutsättningar också för andra att utvecklas, sa Prins Daniel.

Prins Daniel kom i gott sällskap av flera framgångsrika entreprenörer. Niklas Adalberth, grundare av det framgångsrika IT-företaget Klarna, Jacob de Geer, som utvecklat den mobila betaltjänsten Izettle och Monica Lindstedt, som ligger bakom tidningen Metro och hemserviceföretaget Hemfrid.

Våga ta steget, tänk fritt och vara inte rädda för att misslyckas, var deras budskap till universitetets studenter som efter det inledande panelsamtalet själva fick diskutera entreprenörskap med de medverkande.

Entreprenörskap i utbildningarna

Örebro universitet arbetar målmedvetet för att förbättra förutsättningarna för entreprenörskap och innovation. I dag finns ett komplett innovationssystem på plats där samhällsnyttiga idéer som föds ur utbildning och forskning kan få stöd att utvecklas och nå resultat. I det här arbetet samverkar Örebro universitet också med företag och andra lärosäten.

- Vi är ett modernt lärosäte med en tydlig vision att ge människor som arbetar och studerar här förutsättningar att utveckla nya idéer. Entreprenörskap är en viktig fråga för oss, säger rektor Jens Schollin.

Flera projekt

Örebro universitet har flera projekt på gång som syftar till att inspirera och öka möjligheterna för studenter till entreprenörskap. Till exempel: med stöd från Tillväxtverket arbetar universitetet för att på sikt erbjuda entreprenörskapsutbildning i anslutning till de befintliga professionsutbildningarna. I samarbete med Regionförbundet kommer universitetet också att genomföra en särskild satsning på att utveckla den innovativa miljön vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan.

- Undersökningar visar att många unga kan tänka sig att starta egna verksamheter, men samtidigt att de inte vet hur de ska gå till väga. Genom att erbjuda intresserade studenter möjlighet till fördjupade kunskaper på området kan vi skapa en innovativ miljö som både ökar deras nyfikenhet och möjligheter till att utveckla egna verksamheter, säger Anna Ragén, chef Externa relationer vid Örebro universitet.

Mer om Prins Daniels Fellowship

Prins Daniels Fellowship är ett långsiktigt samarbete mellan Prins Daniel, Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) och framstående entreprenörer och företagsledare. Projektet, som lanserades i januari 2013, har som vision att få fler unga människor att se entreprenörskap som ett alternativ och att bidra till att de som vill bli entreprenörer ska våga ta steget. Långsiktigt är förhoppningen att projektet ska bidra till en mer gynnsam kultur för entreprenörskap och en mer tillåtande attityd till risk och misslyckande.