Riksdagspolitiker lockade till utrikespolitisk debatt

Inför en välfylld aula ställde samtliga riksdagspartier upp på utrikespolitisk debatt på Örebro universitet i tisdags. Arrangör var Utrikespolitiska föreningen Örebro.

Före detta partiledaren Lars Ohly, V, fick inleda debatten på Örebro universitet. Och han hade gott sällskap på scenen av sakkunniga riksdagspolitiker som kom för att debattera Sveriges roll i ett internationellt perspektiv: Bodil Ceballos, MP, Kenneth G Forslund, S, Julia Kronlid, SD, Kerstin Lundgren, C, Fredrik Malm, FP, Désirée Pethreus, KD och Hans Wallmark, M.

- Vi bjöd in samtliga riksdagspartier eftersom de sedvanliga debatterna i TV lämnar sparsamt med utrymme för frågor rörande Sverige och dess relation till omvärlden, säger Carl Görtz, vice ordförande i Utrikespolitiska föreningen Örebro. Målet var att avhandla hur partierna förhåller sig till en del av de stora globala utmaningar och problem vi står inför och synliggöra de skiljelinjer som finns mellan riksdagspartierna.

Utrikespolitiska föreningen Örebro finns bland Örebro universitets studenter och arbetar för att öka intresset och skapa debatt kring internationella frågor. Det har föreningen gjort sedan starten 2009. Utrikespolitiska föreningen anordnar bland annat föreläsningar, diskussionskvällar och valvakor. Föreningen anordnar också medlemsresor och har genom årens lopp bland annat besökt ambassader i Stockholm och gjort längre resor till Bryssel och Berlin. Våren 2011 tog Utrikespolitiska föreningen emot Örebro Universitets demokratipris.