Statsministern föreläste på Örebro universitet

Utbildning, vapenexport, arbetsmarknadspolitik och den globala klimatpolitiken. Det var några av de ämnen som statsminister Fredrik Reinfeldt berörde under sin föreläsning på Örebro universitet. Ett genomgående tema var Europasamarbetet.

- Vi är ett ovanligt land och ett ovanligt folk om vi jämför oss med andra i världen eftersom vi inte har haft krig på 200 år, framhöll statsminister Fredrik Reinfeldt under sin inledning.

Statsministern påminde om att föreläsningen ägde rum på Europadagen den 9 maj, den dag som tillägnas minnet av den franske politikern Robert Schumans deklaration 1950 om ett enat Europa och att EU-samarbetet i grunden är ett fredsprojekt.

Stor skada

Statsministern berörde också det politiska läget i Ukraina och var skarpt kritisk mot Rysslands agerande.

- President Vladimir Putin har åsamkat Ryssland mycket stor skada både politiskt och ekonomiskt för mycket lång tid framöver, sa statsministern och öppnade för fler politiska och ekonomiska sanktioner mot Ryssland om läget i Ukraina inte förbättras.

På den nationella arenan var arbetsmarknadspolitiken ett självklart ämne. Fredrik Reinfeldt konstaterade att antalet sökande till högre studier aldrig varit så högt, samtidigt som det finns de som inte klarar skolan och därmed riskerar att inte klara sig på arbetsmarknaden.

Statsministern menade också att svenska arbetsgivare måste bli betydligt mer öppna för att anställa personer som inte har perfekta meriter eller står längre från arbetsmarknaden.

Lyckad avslutning

- Det känns naturligtvis väldigt roligt att kunna avsluta Utrikespolitiska föreningens verksamhetsår med ett stasministerbesök, säger föreningens ordförande Johan Helsing efteråt.

- Det var regeringskansliet som tog kontakt med oss och frågade om vi ville arrangera det här, vilket jag tycker är ett bevis på att vi som förening har ett gott rykte efter flera lyckade och välbesökta evenemang.

I vår har Utrikespolitiska föreningen Örebro bland annat anordnat en utrikespolitisk debatt med representanter från samtliga riksdagspartier och föreläsning med försvarsminister Karin Enström.