Tävla med öppna data

Har du en bra idé till en smart tjänst som du vill utveckla eller som du vill att någon annan utvecklar? Nu har du chans att delta i innovationstävlingen Öppna Örebro län.

Genom att myndigheter och kommuner offentliggör datainformation (öppna data) kan den användas på ett allmännyttigt sätt. Inte minst kan personer med kunskaper i dataprogrammering utveckla användbara digitala redskap i form av exempelvis webbtjänster eller appar.

Innovationstävlingen Öppna Örebro län riktar sig till dig som student för att uppmuntra till att utveckla just sådana tjänster. Det här är tredje året i rad som tävlingen arrangeras och den tycks växa, till kick-offen den 8 oktober kom cirka 150 intresserade.

Lämna in ditt bidrag

Fram till den 21 november 2014 är det fritt fram att lämna in sitt tävlingsbidrag. De kommer att bedömas utifrån kriterierna innovationshöjd och nyttopotential. Det hela avslutas med Hackathon den 20 november, sista anmälningsdag den 13 oktober.

Öppna Örebro län är ett samarbete mellan Örebro universitet, Örebro kommun, Länsstyrelsen Örebro län, Nethouse, Handelskammaren Mälardalen och Örebroregionen Science Park.