Tre företag stödjer Östersjöexpedition

Företagen Waters Corporation, Röhnisch Sportswear och Ullmax stödjer Baltic Sea Expedition 2014. Under tre veckor i augusti kommer forskare från forskningscentrum Människa Teknik Miljö (MTM), Örebro universitet, att analysera och kartlägga mikroplast i Östersjön.

Baltic Sea Expedition 2014 startar i Göteborg den 2 augusti och avslutas i Stockholm den 23 samma månad. Under den tiden genomförs en forskningsseglats på Östersjön med syftet att kunna presentera vetenskapliga resultat om plastförekomsten i havsvattnet.

- Vi vet att Östersjön kan innehålla mycket plast, men vi behöver veta mer om vilka plastsorter som finns i haven och var i havet de finns för att kunna föreslå effektiva åtgärder. Dessutom vill vi ta reda på hur mycket skadliga kemikalier det finns på plasten, säger Anna Kärrman, forskare vid MTM.

Nu går tre företag in som expeditionens samarbetspartners. Företaget Waters Corporation är ledande tillverkare av avancerade analytiska instrument och har redan idag ett nära samarbete med forskningscentrum MTM vid Örebro universitet.

Röhnisch Sportswear och Ullmax är två företag inom sportklädesindustrin som ger sitt stöd.

- Vi på Ullmax och Röhnisch jobbar ständigt med att följa utvecklingen och stödja miljötänket, därför känns forskningsseglatsen som ett spännande och självklart projekt som vi gärna vill stödja. Dessutom är det givetvis kul att kunna stödja Örebro universitet eftersom vi själva har våra rötter i Örebro, säger Therése Lindroth Wettermark, marknadsansvarig Ullmax.