Välfyllt program när universitetet bjöd in till Öppet hus

Mingel, utställningar, guidade rundvandringar och intressanta föreläsningar. Det stod på programmet när Örebro universitet bjöd in allmänheten till Öppet hus på fredag den 3 oktober. Här gavs också möjligheter till att ta del av aktuell forskning inom en rad intressanta områden.

- Lärosätet har utvecklats enormt sedan vi blev universitet för 15 år sedan. Det är något vi vill visa upp och något som vi hoppas och tror väcker mångas nyfikenhet och intresse, säger rektor Jens Schollin.

Universitetet delade också ut pris till Årets alumner, en man och en kvinna som tidigare studerat här och som på olika sätt gjort positiva avtryck i näringsliv eller samhälle. Pristagarna är Sonia Undin, HR chef på Systembolaget och Mats Jansson, tidigare SAS koncernchef och numera styrelseledamot i en rad internationella företag.

Årets alumner

Sonia Undin har tidigare studerat förvaltningslinjen med PA-inriktning vid Högskolan i Örebro (nu Örebro universitet) och tog emot priset som Årets alumn med motiveringen: Sonia Undin är i sin roll som HR-chef en förebild inom ledarskapsutveckling. Sonia har med sin målmedvetenhet och sitt genuina engagemang visat betydelsen av det ”goda ledarskapet” på ett inspirerande och föredömligt sätt.

Mats Jansson, som inte hade möjlighet att närvara under ceremonin, tilldelades priset med motiveringen: Mats Jansson är en dokumenterat skicklig och uppskattad företagsledare. Mats är med sin drivkraft, sitt starka engagemang och stora kunnande ett föredöme, inte minst när det handlar om att arbeta i branscher som präglas av stora förändringar.

Efteråt anordnades en paneldebatt kring temat ledarskap med gäster från näringsliv, myndigheter och universitetet.

Dagen avslutades med kvällskonsert av Örebro universitets studentsångare i Musikhögskolans konsertsal.