Äventyrerskan Renata Chlumska på Boostday

Den 18 maj genomfördes Boostday med äventyrerskan Renata Chlumska som huvudgäst på Örebro universitet. Hon föreläste om att ingjuta mod att spränga gränser.

Studenter med Chlumska.

Spanarna Jennifer Jokinen, Olivia Borglund Hjalmarsson, Johanna Oderstad och Anton Sterner tillsammans med Renata Chlumska

Boostday var en dag med intressanta föreläsningar och möten med syftet att inspirera och sporra till entreprenörskap.

– Mångfald i arbetslivet ökar tillväxten. Vi skulle vilja se lite fler kvinnliga ledare och entreprenörer och syftet med Boostday är att sätta fokus på den frågan. Men det betyder inte att dagen enbart vänder sig till kvinnor utan alla är välkomna, säger Mia Ström, projektledare på Handelskammaren.

Extrema utmaningar

Renata Chlumska berättade om extrema utmaningar och hur man sätter upp mål och får en vinnande attityd. Vikten av motiverade medarbetare, kommunikation, öppenhet, att kunna hantera förändringar, möten med det oväntade och att ha magnetiska mål, mål att dras emot, är några av komponenterna till att kunna förverkliga sina idéer.

Vilja och mod var de starkaste nycklarna till att klara av äventyren med att som första svenska kvinna bestiga Mount Everest och att som första människa någonsin paddla kajak och cykla runt USA. Hon pratade även kort om hennes både senaste och kommande projekt, så sent som i november hade Renata bestigit Seven summits, de högsta topparna i alla sju världsdelarna. I framtiden hoppas Renata på att vara första svenska i rymden, och hon har en avlägsen dröm om att vara första människan att bestiga månens högsta berg.

Andra föreläsare var Anna Öster, chefsekonom från Länsförsäkringar, Lill Anna från Lill Annas Leverans Bageri, Johan Sjöstedt från JSA Sweden AB, Magdalena Seger Berglund från Körebro och Peter Röseberg från Yobber.

På span

Under dagen hade fyra studenter i uppgift att ikläda sig rollen som spanare på föreläsningarna som hölls och blev i slutet av dagen uppkallade på Konsertsalens scen för att berätta om sina iakttagelser. Studenterna Jennifer, Johanna, Olivia och Anton pratade om passionen som tydligt hade synts hos alla talare, men också lite om nätverkande. De var alla överens om att det var en lärorik dag, och att de alla kunde ta med sig nya lärdomar.

Boostday arrangerades av Handelskammaren Mälardalen. Bakom evenemanget står också Örebro universitet, Länsförsäkringar Bergslagen, Almi Företagspartner, Swedbank, PwC, Länsstyrelsen/Regional Resurscentrum och projekt jämFÖR och Region Örebro län.