Ett steg närmare orsaken bakom IBS

I dag vet inte läkare varför vanlig matförgiftning eller turistdiarré i värsta fall kan leda till IBS och långvariga problem. Ny forskning vid Örebro universitet visar att samspelet mellan immunförsvaret och tarmbakterierna är förändrat hos IBS patienterna och efter infektionen reagerar immunförsvaret felaktigt på bakterier som finns naturligt i tarmen.

– Post infektiös irritable bowel syndrome, PI-IBS, har länge ansetts vara en psykosomatisk sjukdom och bero på stress. Vår studie visar att det finns fysiologiska förändringar i tarmen som måste behandlas, säger Johanna Sundin, forskare i medicin vid Örebro universitet, som har undersökt immunförsvarets roll vid PI-IBS.

Många drabbas

Många, nästan en tredjedel av alla svenskar, drabbas någon gång av IBS. Just PI-IBS kan man få om man till exempel fått problem med magen på semestern, efter ett julbord eller om vattnet blir kontaminerat. Örebrostudierna visar tydliga fysiologiska förändringar i tarmen och att det finns ett samband mellan stress och PI-IBS.

– Vi kunde se att det fanns en inflammation i tarmens slemhinna. Fler lymfocyter, vita blodkroppar, var aktiverade och patienterna hade färre B-celler, som reglerar tarmfloran.

Örebrostudien är unik eftersom forskarna tagit prover från obehandlade tarmar och jämfört prover från tarmslemhinnan med avföringsprover. Bakteriefloran hos patienterna med PI-IBS visade sig skilja sig inte bara från friska deltagare utan även från andra IBS-patienter.

– Vi kan konstatera att allt som i dag sammanfattas som IBS troligtvis inte är en sjukdom utan flera. Vi vet bara för lite om dessa ännu. Men vi kunde tydligt se i den här studien att PI-IBS skiljer sig från IBS.

Okänd orsak

Eftersom orsaken till sjukdomen inte är känd kan läkare i dag bara behandla patienternas symptom, det vill säga smärta, gaser, diarré och förstoppning, och minska deras besvär. PI-IBS, och andra former av IBS får stora konsekvenser för dem som drabbas. Det finns människor som till exempel måste byta jobb eller som har svårt att träffa en partner. Det är en sjukdom som dessutom uppfattas som pinsam.

– Målet är att inte bara hitta orsaken till sjukdomen för att kunna ge patienterna behandling. Det bästa vore att hitta vad det är som triggar sjukdomen för att kunna arbeta förebyggande. Så att människor slipper att få IBS överhuvudtaget, säger Johanna Sundin.

Text: Linda Harradine
Foto: Örebro universitet