Filmpremiär för expedition i Östersjön

Med ny teknik har forskare från Örebro universitet kartlagt omfattningen av osynlig plast i Östersjön. Folke Rydéns minidokumentär om forskningsexpeditionen hade Sverigepremiär på Nordens dag 29 juni i Almedalen.

I augusti 2014 avseglade en expedition från Göteborg med bland annat forskare från olika länder för att kartlägga omfattningen av mikroplast i ett av världens mest förorenade innanhav – Östersjön. Under resan testades ny teknik som utvecklas vid Örebro universitet och som gör det möjligt att identifiera mycket små plastpartiklar. Expeditionen har nu blivit film ”Baltic Sea Expedition”, som premiärvisades i Sverige under Almedalsveckan.

- Vi vet att Östersjön kan innehålla mycket plast, men vi behöver veta mer om både vilka plastsorter som finns i haven och var i havet de finns för att kunna föreslå effektiva åtgärder. Dessutom vill vi ta reda på hur mycket skadliga kemikalier det finns på plasten, säger Anna Kärrman, forskare vid forskningscentrum Människa Teknik Miljö (MTM) vid Örebro universitet.

Se filmen på Vimeo