Grythyttestudenter utmanar på Scandic Grand Hotel

Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan vid Örebro universitet och Scandic förbereder just nu ett spännande samarbete. Under två kvällar, den 21 och 23 oktober, gästspelar nämligen universitetets måltidskreatörer på Scandic Grand Hotel i Örebro. Det utlovas en måltidsupplevelse utöver det vanliga.

- Vi vill bjuda gästerna på något alldeles extra och överraska en aning.

Det säger Magnus Westling, universitetsadjunkt på Restaurang och hotellhögskolan i Grythyttan, som tillsammans med ett 30-tal studenter från två av Sveriges mest meriterande restaurang- och hotellutbildningar nu bjuder allmänheten på en måltidsupplevelse som kommer att överraska.

Vill utmana

- All teater är inte bara romantik och likaså behöver inte alla måltider vara stöpta i samma form, därför vill vi att studenterna ska utmana vad en måltid egentligen innebär. Det handlar inte enbart om att bjuda på mat, smaker och utseenden utan om att utveckla den totala måltidsupplevelsen. Och vi har ambitionen att göra något alldeles extra.

Studenterna kommer från två av Restaurang- och hotellhögskolans utbildningar: Kulinarisk kock och måltidskreatör, samt Sommelier och måltidskreatör.

Fortsatt samarbete

Scandic har sedan ett par år tillbaka samarbetat med hotell- och restaurangskolan i Grythyttan. Utöver Restaurangdagarna på hotellet nu den 21 och 23 oktober, där Scandic helt överlåter restaurangverksamheten till studenterna, har bland andra Scandic Grand Hotels hotelldirektör Lena Nyquist tidigare i år föreläst på universitetet om sin roll som hotelldirektör.

Scandic har även deltagit på universitetets bransch- och rekryteringsdagar på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan där studenterna får information om de roller som erbjuds inom Scandic, och även ta del av företagets värderingar.

- Det här gästspelet är bland det roligaste vi har gjort! Vi får stötta studenterna i sitt hantverk samtidigt som vi får chansen att lägga örat mot marken och ta del av det som bubblar underifrån. Branschen utvecklas ju ständigt och det gäller att hänga med, säger Lena Nyquist, hotelldirektör Scandic Grand Hotel Örebro.

Boka bord

Är du intresserad? Här bokar du bord: This is an email address

Tid: onsdag 21 oktober och fredag 23 oktober

Plats: Scandic Grand Hotel i Örebro.

Priser: Avsmakningsmeny inklusive dryckespaket, 1 300 kronor. Enbart avsmakningsmeny, 795 kronor.