Gymnasieelever besöker universitetet

Gymnasieelever från hela länet och bland annat Mariestad och Arboga kom till Örebro i dag för att få reda på mer om universitetets utbildningar. Samtidigt fanns det en möjlighet att gå på föreläsningar i datateknik, offentlig förvaltning och kriminologi.

– Jag gick på en presentation för Medier, kommunikation och PR. Det var bra för jag fick reda på vad jag kan bli och känner mig mer motiverad nu, säger Minna Lindberg, som går sista året på Alléskolan i Hallsberg.

– Jag känner likadant. Jag gick på en bra presentation om att bli ämneslärare. Gav inspiration, säger Ida Pilblad, som går på samma skola men är intresserad av att studera till lärare.

universitetets olika program och en möjlighet att lära känna campus. De senaste tre åren har de dessutom haft möjligheten att gå på en föreläsning.

– Särskilt kul är att kriminologiprogrammets prova på föreläsning var välbesökt eftersom det är ett helt nytt program som kommer att ges för första gången till hösten, säger Anna Asplund, som är projektledare för Universitetsdagarna.

Föreläsningarna är en möjlighet för gymnasieeleverna att ser hur undervisningen går till på ett universitet. Dessutom kan de vara en källa för inspiration inför deras studieval. I år handlar en av föreläsningar om artificiell intelligens och etik och Amy Loutfi berättar om robotens utveckling och om det ansvar som är förknippat med att utveckla maskiner. Vart går gränsen för vad en robot får göra?

– Det var jätteintressant. Men jag undrar om jag har huvud för det. Fast i dag förstod jag allting, säger Morgan Elisson från Hällefors folkhögskola.

Tanken är att föreläsningar, presentationer om programmen och möjligheten att se campus ska ge en helhetsbild av hur det är att vara student vid Örebro universitet. Dessutom har eleverna en chans att fråga studenter och studievägledare om hur det är på Örebro universitet.

– Första dagen har varit intensiv och kul! Det har märkts att vi har haft fler besökare i år då flera av våra programpresentationer var överfulla. Nu hoppas vi att även morgondagen blir lyckad, säger Anna Asplund, som är projektledare för Universitetsdagarna.

Text och foto: Linda Harradine