Henrik Fredriksson delad trea i Årets servitör 2015-11-03

Henrik Fredriksson slutade på en delad tredjeplats i tävlingen Årets servitör som 2 november hade semifinal och final på Cirkus i Stockholm. Henrik är 22 år, från Skövde, och studerar till sommelier och måltidskreatör vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, Örebro universitet. Så här sa han inför tävlingen:

- Visserligen är det väldigt svårt att förbereda sig eftersom ämnet är så brett, men samtidigt är det mycket spännande. Man inser också att servitöryrket till stora delar har en dold roll, men som behöver synliggöras. Jag tror att människor i allmänhet förstår och inser exempelvis kockarnas bidrag till branschen där yrket fått högre status, vi behöver åstadkomma detsamma för servitörer och sommelierer.

Hur har du förberett dig?

- Jag har läst mycket litteratur och jag har diskuterat med mina lärare för att få en så bred teoretisk kunskap som möjligt. Samtidigt är det naturligtvis också ett mycket praktiskt yrke som kräver övning.

Hur går tävlingen till?

- Eftersom proven är hemliga vet jag inte exakt, men det blir både teori och praktik inom ämnen som vinkunskap, dukning, värdskap med mera.

Varför ställer du upp?

- Yrkets status behöver höjas, det här är ett sätt. Dessutom är det roligt att kunna representera Restaurang- och hotellhögskolan på det här sättet.