Hur påverkar medierna vår syn på mat?

Örebroforskare ska med stöd från Riksbankens jubileumsfond undersöka vilken roll medier spelar i vår relation till mat. Vad vi väljer att äta, hur och när kan framstå som okomplicerat eller närmast självklart. Men våra val styrs av vilka vi är och vilka vi vill vara.

– Valen är en del av vår identitet – våra val är medel för att kommunicera något om vilka vi är eller vill vara – och medier har en stor betydelse för att forma och upprätthålla olika idéer om mat, säger Göran Eriksson, forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet.

Mat har alltid varit en viktig del av medierna men de senaste decennierna har det skett något av en "matexplosion", enligt forskarna. Mat och matlagning syns på bästa sändningstid i TV, i ett stort antal magasin och i det närmaste oöverskådligt antal bloggar.

Matexplosionen är en del av en mer omfattande utveckling av livsstilsmedier som tog fart på 1980-talet. Forskarna ser den som en del av en mer omfattande samhällsutveckling mot en konsumtionskultur.

Vilka vi vill vara

– I denna kultur blir konsumtionen central för människors identitetsskapande. Vi berättar om oss själva, vilka vi är och vill vara, genom vår konsumtion. Mat och matlagning förknippas med vissa värderingar och livsstilar. Veganmat eller slow food är uppenbara exempel på det, säger Göran Eriksson.

Även andra, till synes mindre iögonfallande val, har samma effekt. Nu florerar många olika perspektiv som inte sällan krockar. Ska vi äta mindre fett? Vilka grönsaker är nyttigast och hur ska de tillagas för att behålla sin näring? Hur ofta ska vi äta?

– Utvecklingen går hand i hand med en tilltagande globalisering av mat och matkultur. Därför kommer vi ha ett internationellt perspektiv på mat, berättar Göran Eriksson.

Med i projektet finns forskare från medie- och kommunikationsvetenskap samt måltidsvetenskap vid Örebro universitet och dessutom forskare från Storbritannien och Slovenien. Med start i dag träffas forskarna under två dagar – först i Grythyttan och sedan i Örebro.