Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse av webbplatsen. Genom att surfa vidare godkänner du det. Läs mer om cookies

KBT i grupp effektivt mot både sömnproblem och depression

Kognitiv beteendeterapi, KBT, för sömnbesvär hjälper även mot depression. Det visar en ny Örebrostudie publicerad i Behaviour Research and Therapy. – Att vi såg så tydliga förbättringar efter våra behandlingar i grupp bådar väl. Det ger oss möjligheten att hjälpa många på ett effektivt sätt, säger Annika Norell-Clarke, forskare i psykologi.

Människor, som lider av insomni, har svårt att somna och vaknar flera gånger under natten eller tidigt på morgonen. Människor, som sover dåligt, har också en högre risk att drabbas av depression - sömnproblem och depression går hand i hand.

Därför har forskare vid Örebro universitet och Karlstads universitet undersökt om patienter som lider av både insomni och depression kan bli hjälpta av KBT-behandling inriktad på sömn.

Dubbel effekt

64 personer deltog i studien. Hälften fick KBT i grupper om fyra till sex personer och hälften fick avslappningsträning. Att alla fick någon form av insats var viktigt för att kunna utesluta att det var omständigheter runt behandlingen som gav resultat – att till exempel få träffa andra i samma situation eller känna sig lyssnad på och förstådd.