Kost mot stressmage – inte medicin

Kostförändringar erbjuder en effektivare behandling mot stressamage än medicinering. Det visar forskare vid Örebro universitet i en studie som nyligen publicerats i den vetenskapliga tidskriften AP & T.

Forskarna har analyserat tarm- och avföringsprover från 33 personer som lider av åkommor som stressmage eller ballongmage och jämfört resultaten med prover från 16 friska individer. Det här är första gången som man inte förlitat sig helt till avföringsprover utan också tagit prover direkt från tjocktarmens väggar (tarmslemhinnan) utan att laxera tarmen först. Bland annat har forskarna funnit två saker: dels att de bakterieuppsättningar som finns i avföring och tarmslemhinna skiljer sig mycket åt, dels att personerna med vanlig stressmage har avvikelser framför allt i avföringen och inte i tarmslemhinnan.

- Det här betyder att vi i behandlingssyfte skall satsa på att normalisera tarminnehållet med bland annat kost snarare än att medicinera bort problemet, säger Robert Brummer, professor i medicin vid Örebro universitet.

- En möjlighet är att tillsätta probiotiska bakterier, vilka är nyttiga för oss och finns naturligt i exempelvis många mejeriprodukter, surkål, ostar, surströmming och färdiga drycker, eller att försöka byta ut delar av tarmfloran.

Balansen är viktig

En väl sammansatt tarmflora har visat sig vara en av de viktigaste komponenterna för en god hälsa. Det är i mag- och tarmsystemet som näringsupptaget sker. Det är här immunförsvaret till största delen utvecklas och mobiliserar sitt försvar för att framgångsrikt bekämpa infektioner.

- Vi har över tusen olika bakterier i tjocktarmen och man kan likna bakterieuppsättning som ett ekosystem av både lugna och mer aggressiva bakterier, men alla behövs och det är viktigt med balans mellan dem för att vi ska må bra.

Exakt hur samspelet fungerar är ett ännu till stora delar outforskat område. Den här studien har däremot bidragit till att komma en bit på vägen. Örebroforskarna har samarbetat med forskare vid Wagening University i Nederländerna och University of Helsinki, Finland.