Många nya studenter till Örebro universitet

Den här veckan påbörjar 2 000 nya studenter sin utbildning vid Örebro universitet. Bland annat välkomnas de med vad universitet kallar för Sveriges bästa studentintroduktion.

- Jättespännande och en jätterolig start på studietiden. Det känns verkligen som att man blir introducerad med omtanke, säger Filippa Wennerholm på sin första introduktionsdag.

Örebro universitet har årligen 17 000 studenter varav drygt 1 500 påbörjar sina studier för första gången när vårterminen startar. De flesta är inflyttade från andra delar av landet.

En av de nya studenterna är Filippa Wennerholm som kommer från Tranås och har sökt sig till Örebro universitet för att studera till civilekonom.

- Här finns den utbildning jag var intresserad av och med kursstart till vårterminen. Dessutom ligger det på okej resavstånd från hemorten Tranås, säger Filippa.

Välfyllt program

Första veckan väntar ett välfyllt introduktionsprogram med bland annat campusvandring, studentlivsmässa samt aktiviteter som föreläsningar, idrottsdag och introduktion till respektive utbildningar. Det är också ett bra sätt att lära känna andra studenter och få sociala kontakter.

Simon Moberg har rollen som Filippas fadder. Han läser också civilekonomprogrammet.

- Jag kommer från Stockholm och påbörjade min utbildning här i höstas. Jag fick själv ett väldigt bra mottagande och tänkte att jag skulle bidra på samma sätt till de nya studenter som börjar nu, säger han.

Anledningen till att han valde Örebro universitetet var flera.

- Jag hade hört bra saker om utbildningen, den hade ett bra rykte. Dessutom är det här ett växande universitet, både i storlek och i anseende, något som det känns roligt att vara en del av.

Utbildningen till civilekonom var den femte mest sökta utbildningen till Örebro universitet inför vårterminen. De fyra populäraste utbildningarna var läkarprogrammet, psykologprogrammet, socionomprogrammet och personalvetarprogrammet.