Många nya till terminsstart på Örebro universitet

Nu startar höstterminen vid Örebro universitet och uppemot 3 500 nya studenter hälsas välkomna. På måndagen välkomnades de nya med ett välfyllt introduktionsprogram. En av dem var Jonas Asplind.

- Jag kommer från Stockholm och har valt att plugga juristprogrammet här i Örebro bland annat därför att jag hörde att de har väldigt bra retorikundervisning här, säger Jonas Asplind.

Bråda dagar

När höstterminen drog igång på måndagen var det bråda dagar på Örebro universitet. Tusentals nya studenter ska finna sin plats i en många gånger ny miljö, lära känna nya kamrater och komma igång med sina studier.

Jonas Asplind var en av många som valde att delta i det omfattande introduktionsprogrammet, som universitetet och kårsektionerna tillsammans satt ihop. En annan ny student var Amanda Mäki från Gällivare som ska läsa en kurs i specialpedagogik.

- Jag har hört mycket gott om Örebro och tycker det är en perfekt stad för mig, och universitetet är verkligen jättefint. Det är ett perfekt val för mig, säger hon.

Lukas Torén kommer från Göteborg och har siktet inställt på att bli socionom. Han valde Örebro universitet för trivseln.

- Jag sökte egentligen till flera universitet, men kände att Örebro är en lite mindre stad än Göteborg och Stockholm och det känns som att det är lite mer familjärt här kanske, säger han.

Rekordmånga sökande

Studera vid Örebro universitetet har blivit allt mer populärt. Till höstens program och kurser sökte mer än 45 000, vilket är rekord. Universitets- och högskolerådets statistik visar bland annat att Örebro universitet är det lärosäte bland landets breda universitet och högskolor där antalet förstahandssökande till programutbildningarna ökat mest. Lärosätets utbildningar till jurist och läkare återfinns som nummer 13 och 17 bland landets mest sökta. Utbildningarna till socionom, psykolog och kriminolog placerar sig också väldigt högt.