Olivia byter Örebro mot Brighton i en termin

Olivia Borglund Hjalmarsson läser sin fjärde termin på socionomprogrammet vid Örebro universitet. Den här terminen har hon valt att via Erasmus förlägga sina studier som utbytesstudent till University of Brighton i Storbritannien.

Olivia Borglund Hjalmarsson

Genom att åka som utbytesstudent får Olivia tillgodoräkna sig utbytesstudierna i sin utbildning.

- Det kommer självklart inte vara motsvarande kurser på University of Brighton som hemma i Örebro, men ämnena är desamma. Jag kommer huvudsakligen att läsa psykologi men också kriminologi och sociologi.

Att få möjligheten att studera i Brighton under en termin ser Olivia Borglund Hjalmarsson som lyx. I England är studenterna vana att betala höga terminsutgifter vid utbildning på universitetsnivå.

- När jag berättar om vårt svenska system för mina engelska vänner tror de oftast inte på mig, att man skulle få bidrag för att studera låter väldigt orealistiskt i deras öron. Att kunna läsa en termin i utomlands utan att betala några terminsavgifter är en möjlighet som jag tycker att fler borde ta, säger Oliva.

Van Storbritannienresenär

Olivia har tidigare bott i Storbritannien. Efter studenten gjorde hon lite ströjobb men kände att hon ville se nya miljöer innan hon började studera på universitetsnivå. Hon packade sin resväska och flyttade till London för att jobba som au pair i ett år. Efteråt landade hon i Örebro för att läsa en kurs i psykologi vid Örebro universitet.

- Det var både intressant och lärorikt, men jag var inte redo för att börja plugga fullt ut just då. Därför valde jag att åter packa min väska för att resa till Edinburgh i ett halvår med min bästis för att jobba på ett café.

Hon anser inte att det är så jättestor skillnad att leva och bo i Storbritannien jämfört med i Sverige. Den största skillnaden är det höga tempot i London med en påtaglig ”göra-karriär-anda”.

Tillbaka i Örebro

När Olivia kommer tillbaka till Sverige till i februari har hon tre terminer kvar på sin utbildning. Studiekamraterna, inspirerande och kompetenta föreläsare samt möjligheten att få träffa yrkesverksamma socionomer gör att hon trivs med sin utbildning.

Hon lyfter fram att campus Örebro – som är ett sammanhängande campus – bidrar till en god stämning och universitetskänsla. Olivia har inte bestämt sig för vad hon vill arbeta med efter sin examen.

- Efter varje avslutad kurs säger jag ”det här ska jag jobba med”, troligen stannar jag kvar i Örebro. Men jag kan även tänka mig att jobba i England ett litet tag som socialarbetare.

Text: Anna Asplund
Bild: Privat

För dig som är intresserad av att plugga utomlands en termin som utbytesstudent är det idag den 6 oktober Plugga utomlandsmässa i Forumfoajén kl 11:00 - 13:00