Örebro universitet först med konferens om teknik för dövblinda

Örebro blir första universitet i Sverige med att arrangera en konferens om en särskild sorts tekniska hjälpmedel för dövblinda.
– Det handlar om livet utanför den språkliga kommunikationen, att fånga upp det som händer runt omkring för att ge dövblinda framförhållning och ökad livskvaliteten, säger Erik Borg, en av forskarna bakom konferensdagen.

– Konferensen är ett sätt för oss att sprida information till ansvariga inom vård och rehabilitering, men också ett led i att nå fram till möjliga tillverkare. Vi hade hoppats på att ha produkter färdiga till den här konferensen, men det var lite väl optimistiskt, berättar Erik Borg.

Forskare, representanter för företag och personer som möter dövblinda sin yrkesverksamhet samlas på tisdag 22 september på Örebro universitet för en heldag med teknik för dövblinda i fokus.

Örebro är verkligen rätt plats för Parivash Ranjbar:

– Här finns döva och dövblinda som pumpar oss fulla med idéer och det finns en forskarmiljö som samlar medicin och teknik. För mig personligen är det en stor fördel att min forskning kommer till praktisk användning, säger hon.

Örebroforskarna lanserar sina prototyper via sitt bolag Pariception. Idag finns fyra produkter som bygger på vibrationer. En är en dosa som fästs på handleden och tar upp ljud i omgivningen och omvandlar dem till vibrationer. Kaffebryggaren, mikron, tal och fotsteg - allt låter olika - fångas upp av dosan och förädlas till specifika vibrationer.

Den dövblinde kan via huden på så sätt få en uppfattning om vad som händer runt omkring och komma ifrån den stress och oro som bristen på framförhållning och kontroll för med sig.

Det finns även en annan, mer kommersiell, marknad för tekniken med att fånga in vibrationer.

– Den kan ge en helkroppseffekt för den som går på en rockkonsert. Det finns också möjligheten att använda vibrationer i samband med dataspel, berättar Erik Borg som konstaterar att telefonen en gång av sin uppfinnare Alexander Graham Bell togs fram som ett talträningshjälpmedel för döva.

En rad forskare delar med sig av sina erfarenheter under konferensdagen ”Teknik för händelser i rum och tid”.

Text: Maria Elisson