Örebro universitet startar utbildning till civilingenjör

Nu är det klart. Örebro universitet får rätten att utfärda civilingenjörsexamen. Beskedet kom från Universitetskanslersämbetet (UKÄ) på onsdagen.

Till höstterminen 2016 kommer universitetet att erbjuda Civilingenjörsprogrammet i datateknik. Det är ett femårigt program väl anpassat för att arbeta i framtidens industriföretag. Utbildningen har utvecklats i nära samarbete med näringslivet. Även andra inriktningar för blivande civilingenjörer kan bli aktuella framöver, i första hand inom industriell ekonomi.

- Det är stor efterfrågan på civilingenjörer, därför är det både regionalt och nationellt viktigt att Örebro universitet kan erbjuda den här utbildningen. För lärosätet innebär det här att vi får ett bredare underlag att bygga vår verksamhet på och stärker oss i konkurrensen. Jag är mycket tacksam mot alla dem som arbetat för att få den här utbildningen till Örebro universitet, säger rektor Jens Schollin.

Örebro universitet har redan flera mycket attraktiva utbildningar att erbjuda. Utbildningarna till jurist och läkare tillhör landets 20 mest sökta. Utbildningarna till socionom, psykolog och kriminolog placerar sig också högt. Bortsett från några få mindre fackhögskolor är Örebro universitet det lärosäte som ökar mest vad gäller förstahandssökande till program.

Nu kan alltså civilingenjör läggas till utbildningsutbudet.