Örebroforskare prisades för Östersjöarbete

Forskarna på Örebro universitets forskningscentrum Människa-Teknik-Miljö (MTM) har belönats för sitt Östersjöarbete. Forskningsledare Anna Kärrman tog emot priset på 16 000 kronor som delades ut av äggproducenten Alsbo ägg.

– Vi är jätteglada för den här utmärkelsen, det synliggör ett viktigt arbete, säger Anna Kärrman.

Forskarna vid MTM arbetar bland annat med att kartlägga de miljöproblem som finns med mikroplaster i Östersjön. Så sent som sommaren 2014 genomförde de en forskningsexpedition för att med ny teknik mäta plastförekomsten i havsvattnet.

Priset kommer från en Östersjöfond som instiftats av Alsbo ägg utanför Krylbo.

– Vi vill göra något, inte bara se på, säger Sören Rabb på Alsbo Ägg. Vi vet att Östersjöns ekosystem mår dåligt och vill bidra på vårt sätt. Vatten är en livsnödvändighet, och en räddad miljö är en förutsättning för kommande generationer.

De 16 000 kronorna vet forskarlaget redan vad de ska använda till.

– Vi kommer att skapa ett projekt för unga forskare och studenter. De kommer att genomföra projektet och göra provtagningar i Östersjön nästa år, säger Anna Kärrman.