Örebroforskarnas innovation bland landets mest lovande

Ett nytt kamerasystem för att minska olyckor på byggarbetsplatser är en av landets mest intressanta innovationer. Det anser stiftelsen Åforsk som i samarbete med Swedish Incubators & Science Parks utsett Örebroforskaren Henrik Andreasson till en av landets tio mest lovande entreprenörer.

Rafael Mosberger och Henrik Andreasson med sin kamera. Foto: Kicki Nilsson/Icon Photography

Henrik Andreasson och Rafael Mosberger, båda forskare vid Örebro universitet, har utvecklat en avancerad kamera som minskar risken för arbetsplatsolyckor. Innovationen heter RefleX Vision System. Genom att utrusta exempelvis fordon med kameran kan den identifierar människor med skyddsväst och därmed uppmärksamma och varna föraren. Säkerhetssystemet kan öka säkerheten på byggarbetsplatser betydligt.

Nu har stiftelsen Åforsk i samarbete med Swedish Incubators & Science Parks, utsett Henrik Andreasson, och det nybildade företaget Retenua som han har tillsammans med

Rafael Mosberger, till en av landets tio främsta entreprenörer. Henrik har tagit emot stiftelsens innovationsstipendium på 200 000 kronor.

– Fantastiskt kul. Det här motiverar oss att satsa vidare och fortsätta utveckla vår produkt, säger Henrik Andreasson. En prototyp av kameran har testats tillsammans med industrin och vi upplever generellt ett stort intresse från näringslivet.

Idén kommer ur forskningsresultat och har hämtat stöd genom Örebro universitets innovationssystem och företagsinkubatorn Inkubera för att så snart som möjligt kunna komma ut på marknaden.