Plus för studentbostäder och ekonomi

Ljusare bostadssituation för studenter och överskott i universitetets ekonomi. Det är två nyheter från Örebro universitets senaste styrelsemöte.

Örebro universitet visar plussiffror från året som gått. När ekonomin för 2014 sammanställts visar universitetet ett överskott på 36,5 miljoner kronor.

- Det här är pengar som i huvudsak kommer från att vi inte hunnit med alla de rekryteringar som vi hade planerat. Samtidigt visar det på att universitetets ekonomi är god och att vi har kraft att fortsätta arbetet med strategiska rekryteringar inom utbildning och forskning, säger Jens Schollin, rektor vid Örebro universitet.

Ljus bostadssituation

Bostadssituationen för studenterna ser ljus ut. Både det kommunala bostadsbolaget ÖBO och en rad privata aktörer har satsat på mindre lägenheter anpassade för studenter. 442 nya studentbostäder står snart klara för inflyttning. Fler är under planering. Det gör Örebro universitet till ett attraktivt lärosäte i en tid när många andra studieorter kämpar med bostadsbrist för studerande.

- Vi kan konstatera att bostadsläget för studenterna ser mycket bra ut inför framtiden. Det ger också universitetet som helhet god hjälp eftersom det gör Örebro till en ännu mer attraktiv studieort, säger Jens Schollin.

Men samtidigt som bostadsläget för studenterna är ljus brottas Örebro universitet med ett annat bostadsproblem.

- Vi är i starkt behov av fler forskarbostäder. Vi vill satsa mer på att få hit gästforskare och internationella masterstudenter och då är bostadslösningar en nyckelfråga – helst då bostäder i direkt anslutning till universitetet, säger Jens Schollin.

Listan med nya studentbostäder

Färdiga och påbörjade projekt, sammanställt av Örebro studentkår:

• Studentcity, nyligen färdigt, ÖBO, 89 lägenheter (+51 renoverade)
  • Disponentparken, nyligen färdigt, privat bolag, 30 lägenheter
  • Sörbyängen, nyligen färdigt, J-E Bygg, 92 lägenheter