Soujanya utsedd till Global Swede

Soujanya Satyanarayana kommer från Bangalore i Indien och studerar masterprogrammet i Information systems vid Örebro universitet. Nu har hon blivit tilldelad Svenska institutets och Utrikesdepartementets utmärkelse Global Swede som delas ut till internationella toppstudenter.

Global Swede ges till utländska studenter knutna till svenska lärosäten och som utmärkt sig inom områdena innovation och entreprenörskap. Utmärkelsen är ett sätt att främja svensk export.

– Utmärkelsen har varit den högsta punkten i mitt akademiska liv här i Sverige. Jag hade absolut inte förväntat mig sådana lovord, säger Soujanya Satyanarayana.

Soujanya har tidigare jobbat som teamledare inom Business Intelligence hemma i Indien, och nu läser hon sin master här i Sverige för att utöka sin kunskap i områden där hennes erfarenhet inte räcker till.

Soujanya berättar att hon är väldigt glad åt utmärkelsen och berättar att hon bara har försökt göra sitt allra bästa och få bra betyg. Hon berättar att hon är väldigt glad att hon har blivit nominerad från institutionen och universitetet till att få utmärkelsen.

Ceremonin utspelades i Stockholm och prisutdelare var den svenska närings- och innovationsministern Mikael Damberg tillsammans med Svenska institutets generaldirektör Annika Rembe som står bakom utmärkelsen. Soujanya avslutar med att säga att Global Swede-nätverket kommer vara en stor tillgång i framtiden och är ett bra nätverk för att hålla kontakten med övriga pristagare.

Text: Victoria Sohlén

Foto: Svenska institutet