Studenter arbetar för att minska restaurangernas matsvinn

Mat som slängs leder till ekonomiska förluster och påverkar vår miljö. Studenter vid Örebro universitet deltar i ett samarbete med Örebro kommun och Handelskammaren Mälardalen för att minska svinnet.

Studenter som ska minska matsvinnet.

Studenter vid måltidsekologprogrammet. Från vänster: Petra Ståhl, Evelina Kohlm, Lovisa Nordin, Carolin Vallgren, Stephanie Sundberg och Maria Stenberg

Studenter som läser sitt första år vid måltidsekologprogrammet på restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan deltar i en studie för att tillsammans med några av stadens restauranger hitta vägar att minska matsvinnet. I studien deltar fem Örebrorestauranger. Initiativtagare till projektet är Open art, genom vilka Örebro kommun har avsatt 100 000 kronor till projektet.

– Studien genomförs genom att studenterna intervjuar gäster och restaurangpersonal om attityden till att slänga mat. Man har också utformat en enkät som gäster ombeds fylla i när de besöker restaurangerna. Dessutom har restaurangerna i uppgift att mäta allt som kastas, både från tallrikar och från köket, vilket sedan sammanställs till studien. Man kommer också beräkna ekonomisk kostnad och klimatbelastning som svinnet orsakar, säger Johanna Björklund, lektor på måltidsekologprogrammet vid Örebro universitet.

Doggybox

För att minska svinnet under tiden som studien genomförs erbjuder restaurangerna sina gäster att ta hem mat, som inte har blivit uppäten, i en låda kallad doggybox. Den har designats av Open art.

– Det här ger våra studenter chansen att tidigt få komma ut i arbetslivet. Det är värdefullt för studenterna att se vad de, i deras roll som måltidsekologer kan bidra med och även att branschen ska se behovet av deras kunskaper.

Måltidsekologprogrammet är ett program vid hotell- och restaurang högskolan i Grythyttan som ger studenter kunskaper inom måltider, klimat, miljö och hälsa. Den första terminen handlar om miljövetenskap, måltidskunskap och värdskap – under vilket projektet utförs.

I slutet av februari kommer studenterna att delta i handelskammaren Mälardalens promotion morgon och berätta om projektet.

Text och foto: Victoria Sohlén