Studenter ger konsert för människor på flykt

Studenter vid Musikhögskolan, Örebro universitet, ger en välgörenhetskonsert för människor på flykt. Sofia Svärd, musikstuderande vid universitetet, är initiativtagare till konserten som äger rum på lördag den 24 oktober klockan 18 i Musikhögskolans konsertsal på Örebro universitet.

Varför en välgörenhetskonsert?

- Jag tror att många studenter liksom jag känner sig ganska hjälplösa när de ser hur det ser ut i världen och den flyktingsituation som uppstått i spåren av Syrienkrisen. Det är svårt att ensam hjälpa till, men tillsammans kan vi göra skillnad. Under kvällen är alla välkomna att bidra med vad just de kan dela med sig av. Till den här konserten kan man komma och få en trevlig stund samtidigt som man kan bidra med det man kan.

Hur sker insamlingen?

- Vi samarbetar med Röda korsets ungdomsförbund som kommer att ha representanter på plats med insamlingsbössor. Pengarna går direkt till Röda korsets insamling På flykt.

Vad innehåller konserten?

- Det är studenter vid Musikhögskolan här i Örebro som framträder. Vi kommer att bjuda på ett blandat program med både teater och musik i en rad olika genres.

Förväntningar?

- En kväll fylld med medmänsklighet och värme. Och så hoppas vi naturligtvis på att få in pengar till ett välgörande ändamål. Alla har vi olika förutsättningar att kunna ge, men vi får bidra med det vi kan och alla är välkomna, studenter såväl som allmänhet. Det viktiga är att vi gör det här tillsammans för att hjälpa andra.