Studenter på hemvändarresa berättar om Örebro universitet

Nicole Nilsson, Paul Barton och Nathalie Rundgren läser sjuksköterskeprogrammet, juristprogrammet och läkarprogrammet. Alla tre kommer från den blekingska staden Karlskrona. Nu återvänder de hem och besöker sina gamla gymnasieskolor för att rekrytera nya studenter till Örebro universitet och för att berätta om sina utbildningar.

Nathalie berättar att idén om en hemvändarresa kom när hon började arbeta som studentambassadör. Anledningen var att hon inte hade hört talas om Örebro universitet och de utbildningar som finns på universitetet innan hon skulle söka utbildning.

– Det bästa med min utbildning är all praktisk utbildning och närheten till arbetslivet i och med campus USÖ och universitetssjukhuset. Tack vare praktiken som är med redan från början av utbildningen får man direkt känna på om läkaryrket passar en, säger Nathalie Rundgren, student på sjätte terminen vid läkarutbildningen.

Nathalie framhäver hur duktiga lärarna är på att lyssna på studenternas åsikter och att ändringar genomförs efter att åsikter kommit in. Hon berättar att tanken kring att bli läkare väcktes under gymnasiet, och att den största faktorn var att hon ville jobba med människor. Nathalie sökte läkarutbildningen på flera olika universitet. Örebro var inte hennes första hands val,m en om hon skulle välja igen hade hon valt Örebro i första hand.

Ren slump

Inte heller för Nicole, som läser sin tredje termin, var Örebro universitet eller sjuksköterskeprogrammet en självklarhet. Efter gymnasiet reste hon runt och jobbade innan hon en dag kände "jamen, varför inte, jobba med och hjälpa folk känns kul". Av en ren slump hamnade hon till sist i Örebro. Nicole berättar att hon trivs bra på utbildningen, att föreläsarna är duktiga och att utbildningsansvariga lyssnar på studenterna och deras åsikter.

Paul berättar att juristutbildningen var mer av en "backup-plan", att siktet egentligen var att bli militär, men han berättar att han är väldigt nöjd med sin studietid och att han uppskattar Örebro universitets samlade campus och gemenskapen.

– Mitt sista val var faktiskt Örebro, eftersom jag inte visste så mycket om staden, jag ville till de stora universiteten, men jag hade bevisligen fel – Örebro är en riktigt bra stad, och så här i efterhand hade jag valt Örebro som första alternativ om jag fått chansen igen, säger Paul Barton, student på sin sjätte termin av juristutbildningen.

Borta bra

De är alla överens om att de har blivit positivt överraskade av Örebro, både som stad och som studentstad. De pratar om hur det är att ha flyttat så långt hemifrån och är överens om att det har gjort att de har vuxit som människor, och skapat en större vänskapskrets. Det är inte är så jobbigt som man skulle kunna tro att bo nästan 50 mil hemifrån eftersom man är så inne i plugglivet och alla aktiviteter, och att man snarare uppskattar det mer när man väl är hemma och hälsar på. Det de saknar allra mest är havet, något alla tre är överens om.

Text: Victoria Sohlén