Tungt arbete ökar risken för ALS

Muskelskador och tungt arbete kan markant öka risken att drabbas av ALS. Det visar en studie som Lars-Gunnar Gunnarsson, professor vid Örebro universitet, har gjort på uppdrag av AFA försäkring.

Lars-Gunnar Gunnarsson har undersökt sjukdomen amyotrofisk lateralskleros, ALS, och dess bakomliggande orsaker och riskfaktorer. Forskningen visar att muskelskador och tungt arbete ökar risken att drabbas rejält. Det är en extremt ovanlig sjukdom men den drabbar ofta yrkesverksamma och kan leda till döden inom några få år.

– Muskelskador i kombination med arvsanlag för sjukdomen är den största risken för att drabbas av ALS. En risk som mer än fördubblas efter tungt och långvarigt muskelarbete, ofta i kombination med muskelskador. Även exponering för kemikalier, särskilt bekämpningsmedel ökar sjukdomsrisken, säger Lars-Gunnar Gunnarsson, biträdande professor vid institutionen för läkarutbildningen på Örebro universitet, som har skrivit rapporten tillsammans med Lennart Bodin, tidigare professor i statistik vid Örebro universitet, nu forskare vid Karolinska institutet.

En ökad risk

Att bada under algblomningen kan också öka risken att drabbas av sjukdomen. Rökning ökar risken att drabbas med cirka 30 procent. Samtidigt visar studien att elektromagnetiska fält inte är så farliga som man tidigare trott. Exponering för elektromagnetiska fält och/eller arbete med elektrisk utrustning medför endast en marginellt förhöjd risk.

Studiens resultat baseras på en litteraturgenomgång av 109 artiklar tillsammans med analyser av 34 olika publikationer och presenteras i en ny rapport om samband mellan ALS och riskfaktorer i arbetsmiljön. Rapporten ingår i en serie av systematiska kunskapssammanställningar inom arbetsmiljöområdet utgivna av Göteborgs universitet med finansiellt stöd från AFA försäkring.

Den 4 februari hålls ett seminarium hos AFA i Stockholm mellan klockan 8.30–10.00 där Lars-Gunnar Gunnarsson kommer att delta.

Text: Victoria Sohlén
Foto: Örebro universitet