Utbytesstudenter återvänder till Örebro universitet efter 20 år

Hösten 1995 kom de till Örebro universitet som utbytesstudenter från USA, Kanada och olika delar av Europa. I dag återvände de.
– Det var en fantastisk tid och när vi sågs igen kunde vi fortsätta där vi avslutade för 20 år sedan, säger Erik Hospers från Amsterdam.

– Vi blev en sammansvetsad grupp. Det ordnades aktiviteter och resor och vi spenderade mycket tid tillsammans, säger Craig Roach från England.

Medan Craig Roach har varit tillbaka i Sverige flera gånger sedan dess, eftersom han arbetar för Astra Zeneca, så är det första återbesöket för de flesta. Både staden Örebro och universitetet, som då var högskola, har förändrats mycket. Många nya byggnader, dubbelt så många studenter och antalet utbytesstudenter har nästan tredubblats.

– Den här gruppen var den första jag tog emot när jag hade börjat jobba på heltid för studentkåren med just utbytesstudenter. Det handlade om allt från att se till att de hade allt de behövde i studentrummet till att ordna aktiviteter och se till att de fick lära sig mer om svensk kultur, säger Peder Berentsen.

– Ja, det kändes väldigt exotiskt att komma till Sverige. Vädret, jag minns att vintern var tuff. Minus 25 grader. Men det var verkligen ett fantastiskt år i Sverige och det är jätteroligt att vara tillbaka, säger Dirk Torres, från Spanien.