Utlandsjobb lockade på rekryteringsmässa i Grythyttan

Intresset från hotell- och restaurangnäringen var stort när den årliga rekryteringsmässan vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan anordnades på torsdagen. En mässa som den här gången genomfördes för tredje året.

Berns Group, Clarion Hotels, Fazer Food, Scandic Hotels och Systembolaget var några av de arbetsgivare som kom. Den här gången var det däremot inte enbart svenska arbetsgivare som var intresserad av Restaurang- och hotellhögskolans cirka 300 studenter, här fanns också rekryterare till verksamheter i exempelvis USA och Dubai.

Fredrik Ahlgren startade sitt rekryteringsföretag Me in a box för ett och ett halvt år sedan med specialinriktning på att rekrytera hotell- och restaurangpersonal till stora hotell i Dubai.

Stort behov

- Behovet av kompetent personal är stort och möjligheterna är stora. Jag är här i Grythyttan eftersom jag vet att de som studerar här har en bra utbildningsbakgrund och gott rykte. Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan är enligt min mening en av Sveriges bästa, säger Fredrik Ahlgren.

Robin Akrap studerar på programmet Hotell och värdskap och tar examen redan till våren. Han var en som visade intresse för att jobba i Dubai.

- Om det blir precis där vet jag inte, det är för tidigt att svara på, men tanken på att jobba utomlands lockar. Kanske något i Asien? säger han.

Utlandsjobb av intresse

Osman Sadikovic och Isak Lindstrand går båda första året på programmet Kulinarisk kock och måltidskreatör. Tillsammans med studiekamrater ansvarade de för rekryteringsmässans lunchmåltid, men hann också med att undersöka jobbläget.

- Något direkt drömjobb har jag väl inte, men jag vill gärna jobba utomlands och lära mig mycket för att kanske satsa på att öppna eget längre fram, säger Osman Sadikovic.

Båda menade att rekryteringsmässan erbjuder möjlighet att presentera sig för intressanta arbetsgivare. Och även om det ännu återstår några år till examen så kan det löna sig att upparbeta jobbkontakter redan nu, inte minst inför eventuella sommarjobb.

- Det skulle vara roligt att få jobba i andra länder och lära sig så mycket man kan. Med de erfarenheter man bygger upp kan man sedan satsa på egen verksamhet. Jag tror att det skulle vara spännande, säger Isak Lindstrand.

Restaurang- och hotellhögskolan, Campus Grythyttan, är en del av Örebro universitet. Här bedrivs framtidsorienterad utbildning och forskning med inriktning måltid vistelse och värdskap. Här kan studenterna utbilda sig inom: Hotell och värdskap, Kulinarisk kock och måltidskreatör, Sommelier och måltidskreatör, Måltidsekolog.