Zebrafisken väg till att kartlägga hur könsceller påverkar hjärnan

Vilka genetiska signaler är inblandade i utvecklingen av äggstockar och testiklar och hur påverkar detta hjärnans utveckling?

Per-Erik Olsson, professor i biologi vid Örebro universitet, har fått 3,2 miljoner kronor av Vetenskapsrådet för att studera könscellernas roll i hjärnans utveckling hos zebrafiskar av båda könen.

– Kunskap om könscellernas utveckling är också avgörande för att kunna förbättra stamcellers användbarhet och för att ta fram nya behandlingsmetoder. Störningar i könsutvecklingen kan till exempel orsaka ofruktsamhet, säger Per-Erik Olsson.

Studien sker på zebrafiskar eftersom deras könsutveckling går att manipulera på ett sätt som är fördelaktig för forskning. Målet med studierna är att identifiera likheter och skillnader i hjärnans utveckling hos han- och honfiskar genom att analysera gener och signalsystem, men också att manipulera antalet könsceller

– Kunskap om hur könscellernas utveckling medverkar till hjärnans utveckling är inte väl studerat. Även om vi nu vet nu att det finns en genetisk bakgrund till hur hjärnans utvecklas, som kompletteras av hormoner, saknar vi fördjupad kunskap om hur könscellernas utveckling medverkar till hjärnans utveckling, säger Per-Erik Olsson.