Akutboendets hyreshantering blir digital

Örebro studentkår arbetar ständigt med att underlätta för de personer som vill hyra ut sin soffa eller ett rum till nya studenter inom akutboendet för nya studenter. Nytt för hösten 2016 är att du som hyr ut till nya studenter får betalt i en klumpsumma direkt till ditt bankkonto.

För nya studenter som inte har hittat något boende vid terminsstart är akutboendet en sista utväg och tillfällig lösning. Ersättningen till den som hyr ut är 500 kr per påbörjad vecka. Fram tills i år har den som hyr ut varit tvungen att ta sig till Örebro studentkårs kansli för att hämta ut sin ersättning.

- I år har vi förenklat hanteringen av hyresbetalning för såväl hyresgäst som hyresvärd. Hyresgästen swishar in hyran varje måndag till projektledarna för akutboendet. När akutboendet har stängt för terminen överför Örebro studentkår en klumpsumma till hyresvärdens bankkonto, förklarar Louise Hammar, kanslichef på Örebro studentkår.

Akutboendet kan vara allt från en tom lägenhet till en madrass på golvet. Det är en tillfällig lösning för nya studenter som aktivt söker bostad men som står utan vid terminsstart. Akutboendet är öppet till och med den 21 oktober 2016. Du som hyresvärd kan ställa upp under hela eller delar av perioden.

Är du intresserad av att ställa upp som hyresvärd för akutboendet? Läs mer om akutboendet på Örebro studentkårs hemsida.