Alumn från Grythyttan bäst i världen

Arvid Rosengren är världens bästa sommelier. Han är utbildad vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan - och redan Europamästare i samma gren.

Arvid Rosengren

– Det var verkligen en tuff final och jag räknade verkligen inte med att vinna, kommenterar Arvid Rosengren framgången i ett pressmeddelande.

Han var en av tre i finalen som kvalificerat sig utifrån en grupp på 15 sommelierer. Hans medtävlare i finalfältet var Julie Duouys fån Irland och David Biraud från Frankrike. Tävlingen avgjordes i Mendoza i Argentina.

Det var ingen skrällseger. Arvid Rosengren blev bäst i Europa i mästerskapet som avgjordes i italienska San Remo 2013. Idag arbetar han på en restaurang i New York och har egen konsultverksamhet som vinkännare.

Arkivfoto: Jean Bernard