Amy Loutfi inbjuden till kungamiddag

Amy Loutfi, professor i datavetenskap vid Örebro universitet, är en av representanterna från Örebro län vid årets ”Sverigemiddag” på Stockholms slott, inbjudna av Carl XVI Gustaf.

Amy Loutfi

Länets deltagare är handplockade av landshövdingen Maria Larsson som motiverar sitt val av Amy Loutfi med att hon har ” har bidragit mycket för att Örebros fått första civilingenjörsutbildning”. Utbildningen är avgörande för framtiden som ”industrilän” eftersom bristen på ingenjörer och tekniker är ett hot enligt Maria Larsson.

– Och bristen på kvinnor som söker sig till teknikutbildningen är uppenbar. Amy Loutfi betyder mycket för att trenden kan komma att brytas, skriver landshövdingen i sin motivering.

Sverigemiddag på Stockholms Slott startade 2013 i samband med att Kungen firade 40 år på tronen. Sedan dess är det tradition att landshövdingar tar med sig representanter från Sveriges alla län.

De andra representanterna från Örebro län i år vid fredagens middag är Viktor och Nina Garmiani, ägare och företagsledare för Candles Scandinavia, Örebro, och Jenny och Johan Gille, Lerbäcks teater. I fjol var Charlotta Nordenberg, KIF Örebro och Örebro universitet, inbjuden.