Annika från Tyskland hyllar Örebros studentliv

Annika Ehlers sitter på en gräsmatta.

Annika Ehlers, utbytesstudent från Hannover, gillar studentlivet i Örebro.

Hon hade aldrig hört talas om Örebro. Ändå valde Annika Ehlers att tillbringa en termin på Örebro universitet som utbytesstudent. Och hon ångrar inte sin resa till ”okänt mål”.

– Jag skulle vilja komma tillbaka och är avundsjuk på dem som kan stanna, säger hon.

Annika Ehlers studerar vid Hochschule für Musik, Theater und Medien Hannover, HTMT, ett partneruniversitet till Örebro inom Erasmus-programmet. Eftersom hon ville till Sverige blev Örebro en plats på kartan för henne - och en möjlighet att fortsätta sin masterutbildning inom media och kommunikation.

Hennes studier är inriktade på hälsokommunikation:

– Det handlar bland annat om hur kommunikationen mellan läkare och patient fungerar, hur den ska vara utformad för att leda till ett hälsosammare liv, berättar hon.

Studier på distans

Vid sidan av studierna i Örebro läser hon också ekonomi i tyska Hagen, ett universitet som är inriktat på distansstudier. Hennes mål är att återvända till Tyskland med sikte på en doktorsexamen utifrån en studiebakgrund som kombinerar kreativitet med ekonomi.

– Terminen i Örebro har gett mig tid att reflektera. Det var väldigt bra eftersom jag var överlastad med arbete i Hannover, berättar hon.

Annika Ehlers lovordar studentlivet i Örebro, och jämför med Hannover där universitetet är utspritt över hela staden, precis som studenterna. Var och en går hem till sitt efter föreläsningarna.

– Här är det så välorganiserat. På introduktionen kunde du möta nya vänner direkt, till skillnad från Tyskland där du i bästa fall råkar träffa någon. På campus träffas man sedan varje dag.

Annika Ehlers har också utnyttjat sin Sverigetid till att tillsammans med andra utbytesstudenter resa runt, med mål som Lappland, Stockholm och västkusten.

– Sverige är verkligen vackert och du behöver egentligen inte resa från Örebro för att hitta det vackra.

Saknar svenska språket

I upptäktsresandet ingick - givetvis - Astrid Lindgrens Småland. Barnboksdrottning har en särskilt upphöjd position i Tyskland och det finns en direkt koppling mellan hennes verk och det namn Annikas föräldrar valde till sin dotter. Tänk Pippi Långstrump…

Engelskan var Annika Ehlers språk i Sverige eftersom ”alla” pratar engelska här. Men det skulle vara ett plus om universitetet ordnar kurser i svenska för sina utbytesstudenter, anser hon.

Text: Maria Elisson
Foto: Sakher Alattar