Arbetsgivare tävlade om studenter på Campusmässan

Anna Rönning på Systemair pratar sommarjobb som ekonom med  Mikael Tilert.

Anna Rönning på Systemair pratar sommarjobb som ekonom med Mikael Tilert.

En lång trång gång. Arbetsgivare och studenter fyllde korridoren i Långhuset under Campusmässan på torsdagen. En orsak till trängseln var rekordmånga utställare.

Gävle kommun var en av dem, en arbetsgivare 23 mil norr om Örebro som ser långsiktigt på sitt deltagande vid Campusmässan, och som var på plats i jakt på sjuksköterskor, lärare och förskollärare.

– Många studenter vi träffar har långt kvar på sina studier, men det gäller för oss att synas i alla fall, säger Marie Wesik på Gävle kommun.

Konkurrensen om just dessa yrken är hård och Gävle har laddat sin argumentation med lockelser som hög andel utbildad personal, satsning på fortbildning och trygga skolor. Och så marknadsför kommunen praktikplatser med förstelärare som handledare.

Anna Rönning från ventilationsföretaget Systemair, med verksamhet i 47 länder och huvudkontor i Skinnskatteberg, använde Campusmässan som ett sätt att nå ut med erbjudande om sommarjobb, praktikplatser och möjlighet till examensarbeten.

– Det här ett bra tillfälle att träffa folk och berätta om företaget, säger hon.

Sebastian Axelsson från IT-konsulten Kontract berättade om "juniorrekrytering", ett sätt att komma in i företaget som han själv utnyttjat - en praktikplats som omvandlats till ett jobb. Kontract letar projektledare med tyngdpunkt på organisation, inte tekniska lösningar.

Utöver dessa tre arbetsgivare fanns ytterligare 122 utställare med på den rekordstora Campusmässan 2016.

– Det här är ett suveränt sätt att lära känna företag. På så sätt vet jag mer hur jag ska formulera mina personliga brev. Själva har jag till sommaren gjort halva min ekonomutbildning, två år, och söker sommarjobb, säger Mikael Tilert ekonomstudent på andra året.

– Campusmässan ger chans att presenterar sig och hitta information som inte går att få fram på hemsidor. Och så ger den en överblick vilket är viktigt för mig eftersom det inte är så många som söker statistiker, säger Sofia Holsendahl, med en kandidat i statistik till sommaren.