Den akademiska högtiden i bilder

Festklädda studenter står med flaggor.

I helgen var det dags för den akademiska högtiden - i det nya Novahuset. På förmiddagen var det föreläsningar i Conventum och under kvällen installerades 17 professorer och 44 doktorer samt 6 hedersdoktorer promoverades. Här får du chansen att se årshögtiden i bilder.

håkan nesser föreläser

Akademiska högtiden inleddes med ett stort antal populärvetenskapliga föreläsningar i Conventum. Hedersdoktorn och författaren Håkan Nesser drog en så stor publik att han fick dubblera sin föreläsning.

nya professorer

17 professorer installerades och 44 doktorander promoverades. På bilden ser vi Hans Hjelmqvist, Karin Hedström, Mats Eriksson, Thomas Denk, Peter Berglez, Afrouz Behboudi, Sören Andersson och Anna-Karin Andershed. Läs mer om våra nya professorer på vår hemsida under forskning.

Linn Fernström

Dessutom promoverades sex hedersdoktorer - här konstnären Linn Fernström med professor Annina Persson. Förutom Fernström var det författaren Håkan Nesser, Jörgen Appelgren, vice VD för Automation and Technology Products vid Atlas Copco Rock Drills, Sandra Graham-Bermann, professor i psykologi och psykiatri vid University of Michigan, Kathleen Armour, professor i pedagogik och idrott, samt Head of the School of Sport, Exercise and Rehabilitation Sciences vid University of Birmingham och Håkan Håkansson, professor vid Handelshögskolan BI i Oslo, som utsågs.

pedagogiska pristagare

Studentkårens pedagogiska pris gick i år till Giacomo Lindgren Zucchini, doktorand i rättsvetenskap och Carina Lidström, docent i litteraturvetenskap.

Musikhögskolans kammarkör

Under kvällen var det flera tal bland annat av rektor, hedersdoktor och av Anna-Maria Hambre som representant för de nya doktorerna. Hon konstaterade att det ofta sägs vara ett jobb utfört i ensamhet - att skriva en avhandling. "Till viss del är det sant. Men på andra sätt stämmer det inte alls. Det är i alla fall inte min erfarenhet, att jag varit ensam. Möjligtvis ensam om att vara så exalterad över ämnet skattesekretess, så kan det vara." För musiken svarade Musikhögskolans kammarkör och Svenska kammarorkestern.

mat

Efteråt var det dags för en festmåltid som studenterna på Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan arrangerade. Örebro studentsångare framförde musik till middagen.