Ambassadörens klara besked: ”Allt är högst oklart”

Bild på fika

En lockande start på föredraget med den brittiske ambassadören var afternoon tea med de självklara sconesen. Konsertsalen blev fullsatt.

Ingen vill förstöra Storbritanniens position inom internationell högre utbildning och forskning. Den bedömningen gav landets ambassadör David Cairns till en fullsatt konsertsal på Musikhögskolan på Örebro universitet.

Ambassadör David Cairns med sin värd, rektor Johan Schnürer.

– Storbritannien kommer inte att vara en del av Erasmus, men det behöver inte vara slutet på studentutbytet, konstaterade den brittiske ambassadören i Sverige utan att kunna ge några närmare besked om vad som händer nu när britterna folkomröstat om att lämna EU. Allt runt utträdet är för närvarande oklart.

David Carins noterade att valresultatet, ja till Brexit, kom som en överraskning, rent av en chock för många av väljarna. Kort efter valdagen samlades över 2 miljoner namn med krav på en ny folkomröstning, ett uttryck för folkviljan  som inte gav någon effekt.

Han konstaterade också att befolkningen var splittrad i synen på det brittiska medlemskapet i EU: majoriteten unga ville stanna kvar, precis som skottarna och nordirländarna. Londonborna sa också ja till EU. Starka fästen för utträde var äldre och människor på landsbygden.

Ambassadör Cairns överskuggande budskap var att ingen vet vad som nu kommer att hända. Det finns myriader av detaljer i landets relation till EU som ska identifieras och anta nya former. Hans råd till studenter som siktar på Storbritannien är att hålla sig till sina planer och avvakta.

Det osäkra läget ger också utrymme att agera, att tala för sin sak, menade David Cairns.

Det mesta om konsekvenserna av Brexit är oklart, men säkert är att Sverige har mist en partner i EU eftersom länderna ofta har gemensamma intressen och ofta varit på samma politiska sida.

– Vi har gjort tillvaron tuffare för Sverige när vi inte längre finns med i rummet, sa David Cairns.

Text: Maria Elisson
Foto: Maria Elisson, Jerry Gray