Jobbmässa med rekordmånga företag

Besökare och utställare på Campusmässan.

På torsdag den 18 februari 2016 är det dags för Campusmässan - en mötesplats för studenter och arbetsgivare. Den besöks årligen av 4 000 studenter och i år deltar 125 företag och organisationer - vilket är rekord. Arbetsgivarna efterfrågar främst ingenjörer, förskolelärare och vårdpersonal.

- Det är 17:e året i rad som Campusmässan arrangeras och det märks att studenterna på Örebro universitet är eftertraktade, säger Rebecca Wrigby, projektledare.

Många företag återkommer år efter år men det tillkommer även nya. Nytt för i år är dessutom ett torg för innovation och entreprenörskap.

- Vi kommer visa upp vår nya satsning, Oru Kickstart, som ska lyfta entreprenörskap som en möjlig karriärväg, säger Markus Klinton, enhetschef för samverkansfrågor.

Dessutom har besökarna chansen att lyssna på komikern och skådespelaren Johan Rheborg.

- Johan Rheborg passar bra in under årets tema som är resa, din personliga resa genom livet där du ständigt strävar efter att nå nästa destination, säger Rebecca Wrigby.

Utöver Johan Rheborg har studenterna möjligheten att lyssna på föreläsare från Atlas Copco, Nethouse, Ikea, Sigma, Kommuninvest och Handelskammaren. Om det finns tid kan de ta en kopp kaffe i studentloungen eller besöka hälsoloungen.

- I hälsoloungen kan de klippa sig, styla håret eller få tränings- och kostråd av gymnasieelever från Plusgymnasiet i Örebro. Det är en favorit i repris från höstens karriärdagar, säger Rebecca Wrigby.