Forskning ökade aptiten hos äldre i Askersund

Du orkar mer, blir gladare och sover bättre. Kort sagt, hela livet blir bättre om man äter bra. Den insikten har varit ledstjärna i ett projekt där forskare vid Örebro universitet ledda av Sigrid Odencrants har samarbetet med Askersunds kommun.

Över 200 anställda i äldreomsorgen har utbildats.

– Vårt mål har varit att plocka fram det som fungerar bra och vad som kan göras bättre, säger Sigrid Odencrants. Hör henne berätta mer i video ovan.

Forskarna har bland annat studerat rutiner kring måltider i äldreomsorgen.

– Våra studier visade att det i många fall var personalens behov som fick styra. Det ledde till exempel till att dementa åt för sig, de som egentligen behöver sitta med andra för att se hur man gör eftersom de kan ha glömt hur man äter, säger Sigrid Odencrants.

Dementa kan också behöva hjälp under måltiderna och i projektet ingick bland annat en utbildning i hur man som personal matar på ett respektfullt sätt.

Mat och måltider är viktigt för äldre, som för alla andra. Men det finns inga strikta regler som man måste hålla sig till.

– Vi ska inte mästra. Det är helt okej att äta efterrätten först för den som så vill. Eller äta med fingrarna, säger Sigrid Odencrants.