Första mötet i släkt med dubbla professorer

Carl-Erik Särndal och Eva Särndahl

Två professorer med samma ovanliga namn, på samma universitet. Detta extraordinära möte ägde rum när Örebroprofessorn Eva Särndahl för första gången någonsin träffade sin pappas kusin Carl-Erik Särndal i samband med en föreläsning i statistik.

– Min pappa och faster talade om att det fanns en professor Särndal släkten, så jag kände redan som liten till honom, säger Eva Särndahl, professor i medicin vid Örebro universitet.

Det är alltså först nu som de två professorerna träffats i verkliga livet, i ett seminarierum på Handelshögskola. Det finns en förklaring – Carl-Erik Särndahl, professor i statistik, har varit verksam i 40 år i Kanada och flyttade 2010 tillbaka till Sverige och Ystad.

Bytte bort Svensson

Släktnamnet kom till när fyra västgötska bröder Svensson i början av förra seklet tog sig ett nytt familjenamn. Tre av dem kallade sig hädanefter Särndal, med den fjärde brodern, Eva Särndahls farfar, dröjde något. Dessutom la han till bokstaven ”h”, där av olika stavningar.

Även Carl-Erik Särndal hade viss koll på sin yngre släktings akademiska karriär.

– Jag visst att hon hade disputerat i Linköping, men inte att hon sedan kommit till Örebro, berättar han.

Men tillfälligheter kunde ha fört dem samman tidigare. Eva Särndahl berättar om hur hon för flera år sedan skulle hämta ut ett nyckelkort i receptionen på Örebro universitet och möttes av konstaterandet att ”det är inte du som är Carl-Erik?”. Och det var ju riktigt.

– Receptionisten frågade sig hur stor sannolikheten var för att det skulle finnas kort till två personer med samma ovanliga efternamn, berättar Eva Särndahl.

Sannolikt eller inte – det finns en högst påtaglig anledning till att det fanns två med samma namn på plats. Statistikern Carl-Erik Särndal utnämndes 2000 till hedersdoktor vid Örebro universitet och var i flera år knuten till lärosätet.

Världsrekordhållare

Det här var första gången som Eva och Carl-Erik träffades. Men släktgrenarna har mötts tidigare. Eva Särndahl berättar hur hennes mor som ung i början på 60-talet kom till samma bygd där Carl-Eriks far varit präst.

– Äldre kvinnor neg för henne eftersom hon hade samma namn som prästen.

Om det finns fler professorer med samma namn, med eller utan h, är nog osannolikt. Google ger ingen träff. Däremot får den som söker snabbt träff på att Carl-Erik Särndal är världsrekordhållare i höjdhopp för veteraner.

Text: Maria Elisson
Foto: Sakher Alattar