De fixar firandet av en pigg 50-åring

Linnea By, Julia Persson, Anton Ryberg, Sara Grundel, Linnea Eriksson, Lizette Johansson och Alex Welin styr upp GIH:s 50-årsfirande.

GIH Örebro fyller 50 år i höst. Det firas i dagarna två med föreläsningar och aktiviteter. Med bland deltagarna vid jubileet finns några från den allra första kullen som började 1966. Sedan förra hösten har sju studenter på GIH Örebro helt ideellt jobbat med att förbereda GIH:s 50-årsfirande.

Bild på Julia Persson och Linnea By

Det gäller att hålla ordning på budgeten. Det vet Julia Persson och Linnea By i styrgruppen.

Nu börjar det dra ihop sig. Helgen den 15-16 oktober är det dags.

– Vi har varit engagerade inom GIH Örebro tidigare, så därför fick vi förfrågan om att vara med och arrangera firandet, berättar Lizette Johansson som tillsammans med Alex Welin har huvudansvar för lördagens bankett.

I styrgruppen ingår också Anton Ryberg, Linnéa Eriksson, Julia Persson, Linnea By och Sara Grundel, som alla kommit olika långt i sina utbildningar. Till sin hjälp har de flera personer i olika undergrupper, Örebro studentkårs ekonom Jacob Fredriksson. Bakom arrangemanget står förutom GIH Örebro även Institutionen för hälsovetenskap och Campusgymmet.

– Det är också många nuvarande studenter som anmält att de vill hjälpa till som volontärer. Det är roligt, säger Linnea Eriksson.

Skiftande program

Det är ett skiftande program med drygt 60-talet föreläsningar och aktiviteter som de satt ihop. Eller vad sägs om "Påslöjat och avslöjat", "Modern prestationspsykologi", "Free running i skolan" och "Frigörande dans". Talarna och ledarna för aktiviteterna är främst hämtade från lärarkåren på universitetet. Huvudtalare är Håkan Ericson, förbundskapten för U21-landslaget i herrfotboll och tidigare lärare på Örebro universitet. Äventyraren Aron Andersson kommer också att tala. Han är rullstolsburen på grund av en canceroperation och har lång erfarenhet som elitidrottare. Det kommer att finnas ett nostalgirum med bilder och texter från förr, samt en företagsmässa.

Vad är målet med firandet?

– Att hylla GIH Örebro. Samtidigt tror vi det kommer att bli en nostalgitripp för dem som deltar. Man får träffa varandra och se nya Campus, säger Lizette Johansson.

Sammanlagt 3 000 inbjudningar har gått ut till elever, lärare och personal som läst eller jobbat på GIH Örebro sedan utbildningen startade 1966. I vissa fall har det krävts en del detektivarbete att få tag på alla.

– Det är mellan 10 och 15 personer anmälda som gick i den allra första kullen. Även en lärare från tidiga år är med, berättar Linnea By.

I nuläget är 550 anmälda. Styrgruppen hade i ärlighetens namn hoppats på fler, men tror ändå att det blir ett bra firande.

Extra stark sammanhållning

På lördagskvällen blir det bankett på Conventum. Där kommer det att bli olika uppträdanden och kvällen avslutas med dans till coverbandet GIH-Allstars, som bildades runt 1990.

Alla sju i styrgruppen har läst olika länge vid GIH Örebro, men deras gemensamma uppfattning är att sammanhållningen är extra stark på sektionen jämfört med på andra sektioner. Det tror de kommer att genomsyra firandet.

– Man har en närmare relation med sina klasskamrater. Det är mycket praktik, som hajker. Då lever man tätt inpå varandra, säger Sara Grundel.

Vad har varit svårast?

– Att få ihop alla delarna. Det är ett så stort arrangemang, säger Julia Persson, som håller i budgeten.

Nu är det finslipning av programmet och en massa detaljer kvar att arbeta med innan firandet kan starta. Invigningen, incheckningen, logistik och dekorationer står på "att jobba med"-listan.

Text och foto: Cathrine Gustavsson