GIH Örebro firade 50 år med glada miner

Katja Kindgren hoppar på en matta.

Katja Kindgren provar rörelse som inkluderar alla barn. Ett av passen under GIH Örebro 50 år handlade om "anpassad fysisk aktivitet".

GIH Örebros 50-årsfirande fungerade så bra att arrangörerna till och med kunde njuta av tillvaron, detta trots att 630 deltagare skulle lotsas mellan teoretiska och praktiska pass under två dagar.

Julia Persson, Linnea By, Lizette Johansson, Linnea Eriksson och Sara Grundel är majoriteten av arrangörskommittén, som alla nöjda kunde pusta ut på söndagen.

– Ett år av förberedelser gav verkligen resultat. Allt har rullat på, konstaterade Linnea By i arrangörskommittén när finalpasset i universitetsbibliotekets aula var över strax efter lunchtid på söndagen.

Lika nöjd var Jan Mustell, enhetschef på institutionen för hälsovetenskaper:

– Vi har kunnat erbjuda egen och extern forskning och allt har varit väldigt lyckat. Från första kullen studenter från 1966 var tio med och vi har haft deltagare från varje årskull, sammanlagt 630 personer och 585 av dem var med på lördagens bankett, sammanfattar han -  och ger studenterna i arrangörskommittén högsta betyg.

Programmet har varit väldigt bra och haft med både vår egen och extern forskning, konstaterar Jan Mustell, nöjd med 50-årsfirandet.

Katja Kindgren, Örebro, var en av deltagarna. Hon tog examen 2003 som gymnasielärare med kombinationen idrott och historia, men jobbar nu på låg- och mellanstadiet i Hallsberg.

– Alla pass har varit jättebra och har gett mig chans att prova på nya saker och få inspiration, säger hon som på söndagen deltog i passet ”anpassad fysisk aktivitet”.

– Det handlar om att tänka annorlunda om man vill få med elever som har funktionsnedsättningar utan att de blir utpekade som speciella, till exempel om de sitter i rullstol eller har svårt att koncentrera sig.

-Det har varit så kul att komma tillbaka till Campus, träffa kursare och lärare. Och att få inspiration, säger Nina Hemström, som idag jobbar på Fryshuset i Stockholm och började sin lärarbana på Tullängsskolan efter examen 1997.

Den strävan ställer krav på läraren att uppmuntra lekfullheten, anser hon.

– Det får inte handla om tävling, att någon slåss ut för att det ska fungera.

Aron Andersson, höll i ett av de sista passen. Efter en canceroperation som tioåring sitter han i rullstol vilket inte hindrat honom från att, bland många andra fysiska prestationer,  simma från Sverige till Åland och bestiga Kebnekajse. Han är bland annat ambassadör för Barncancerfonden. Under firandet av GIH Örebros 50 år samlades nära 23 000 kronor in till fonden.

Text och foto:
Maria Elisson

Läs mer om GIH Örebro 50 år här

-Jag har haft nytta av allt och hoppas kunna översätta mina nya kunskaper bland annat i rollen som fotbollstränare, både i skolan och på fritiden, säger Conny Andersson, Västerås, som tog examen 1998 på GIH Örebro.

Pärk var en i en rad traditionella gotländska idrotter som erbjöds på söndagen utanför GIH Örebro. De andra var varpa, dra hank, sparka bläistre och rövkrok.