Handelshögskolan rankas högt på internationell lista

Ida Andersson-Norrie och Gunilla Myreteg håller i utmärkelsen.

Ida Andersson-Norrie och Gunilla Myreteg tog emot utmärkelsen på plats i Perth, Australien.

Handelshögskolan vid Örebro universitet har för första gången utsetts till en av de 1 000 bästa handelshögskolorna i världen av det välrenommerade rankningsinstitutet Eduniversal. Det signalerar att Örebro universitet har en Handelshögskola som kan jämföras med de bästa i Sverige.

- För oss betyder det att vi får ett erkännande för det goda arbete vi har bedrivit under flera år. För våra studenter innebär det att de kan säga att de läser eller har läst på en handelshögskola i världsklass, säger Ida Andersson-Norrie som är internationaliseringsansvarig på Handelshögskolan vid Örebro universitet.

Rankning görs av institut

Eduniversal som gör själva rankningen är ett institut i Paris som först började utvärdera akademiska institutioner i Frankrike. Sedan 2007 gör de även en internationell rankningslista. Handelshögskolan fick skicka in ett informationsmaterial för att kunna bli rankade. Kriterierna är bland annat vilka utbildningar som lärosätet ger, graden av internationalisering, godkända ackrediteringar och lärosätets position på andra rankningslistor.

- Denna rankning ligger i linje med att vi nu fokuserar extra mycket på vår utbildningskvalitet i samband med den pågående ansökan om att ackrediteras av AACSB, som är en mycket högt ansedd internationell ackreditering, säger Ida Andersson-Norrie.

Fick utmärkelsen under ceremoni

Under Eduniversals årliga kongress som i år hölls i Perth, Australien, fick Ida Andersson-Norrie och kollegan Gunilla Myreteg, lektor i företagsekonomi, ta emot utmärkelsen under en prisceremoni där representanter från över 50 av världens bästa handelshögskolor närvarade.

Idag finns nio svenska handelshögskolor med på listan där Handelshögskolan i Stockholm ligger i topp. Sammanlagt finns det ungefär 14 000 handelshögskolor i världen.

Text: Daniel Dagernäs
Foto: Ida Andersson-Norrie

Läs mer om Eduniversal och rankinglistan